Stora delar av landet har redan fått snö, och för många är det nu hög tid att sätta på vinterdäcken om de inte redan satts på. I en ny granskning från Folksam visas att de senaste fem åren har de nordiska dubbfria däcken blivit allt bättre. Det är i huvudsak på is som de har blivit bättre. Även dubbdäckens bromsprestanda har förbättrats, och då framför allt på snö.
Genom att ha granskat utförda bromstester som genomförts 2012-2013 samt 2017-2018 har Folksam kunnat jämföra hur däckens greppförmåga utvecklats de senaste fem åren. Den stora skillnaden syns bland dubbfria däck som blivit i snitt 19 procent bättre på is och 14 procent bättre på snö sett till uppmätt bromssträcka.
– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam.
Dubbdäcken har däremot inte haft samma utveckling även om de fortfarande har det bästa isgreppet. På is har de bara förbättrats med tre procent, och de har till och med blivit sämre på vått underlag, med hela 12 procent.
Men det är inte bara de dubbfria däcken som blivit bättre. Även budgetdäcken har blivit betydligt bättre, och då framför allt på snö. På is finns det dock fortfarande en relativt stor skillnad i prestanda.
– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.
I jämförelsen blev det tydligt att det kan vara stora skillnader mellan de bästa och sämsta däcken i alla däckklasser. De nya dubbdäckens bromssträcka från 50 km/timmen till fullt stopp varierar från 38,5 meter för det bästa däcket till 74 meter på is för det sämsta, och mellan 20 till 30 meter på snö. För dubbfria däck varierar bromssträckan mellan 40 till 68 meter på is och 20 till 28 meter på snö.
– Det här visar att det är viktigt att kolla genomförda däcktester som olika tidningar genomför innan köp av däck och välja ett däck med ett bra testresultat. Vi har dessutom bara kollat bromsegenskaperna, medan i stora däcktester inkluderas en mängd andra parametrar så som acceleration, sidogrepp, köregenskaper och rullmotstånd. Men bromsegenskaperna är centrala för däckens förmåga att få stopp inför ett hinder, säger Anders Ydenius.
Folksams tips om hur du rustar bilen inför vintersäsongen
Kontrollera skicket på dina däck. Är det många dubbar som saknas kan det vara dags att byta även om mönstret ser ok ut. Vi rekommenderar åtminstone fyra-fem millimeter mönsterdjup.
Kolla däcktrycket, sannolikt har däcken tappat luft under sommarhalvåret.
Är det dags att byta vinterdäck – välj däcktyp efter Folksams rekommendation. Välj sedan det däckmärke som kommit väl ut i motortidningarnas vinterdäckstester.
Byt i tid! Om det är vinterväglag får dubbdäck användas från den 1 oktober. Den 1 december ska vinterdäck användas.
Efterdra hjulbultarna efter ca tio mils körning, annars kan i värsta fall hjulet lossna.
Om testet
Folksam har granskat tre motortidningars bromstester av 52 vinterdäck testade 2012-2013 samt 58 vinterdäck testade 2017-2018 (Aftonbladet, Auto Motor & Sport och Vi Bilägare). Däcken är nordiska dubb- och dubbfria däck i olika prisklasser. Däckens greppförmåga har beräknats utifrån de bromstester som motortidningarna gjort.
För mer information
Anders Ydenius, forskare Folksam, 0708-31 62 86
Folksams pressjour, 08-772 66 60